------|    Wakacyjnie o podatkach - 2005-06-21 12:13:11 - przez M_D    ||    Uroczystość rozdania świadectw - 2005-06-16 18:13:15 - przez M_D    ||    Uwaga!!! Mechatronika - trudne słowo - 2005-06-11 17:40:59 - przez M_D    ||    Klub Młodych Księgowych - 2005-06-03 17:38:20 - przez M_D    ||    Współczesny język polski - zagrożenia i szanse rozwoju - 2005-05-10 12:27:23 - przez M_D    ||    ŚRODKI STYLISTYCZNE - 2005-05-01 19:26:42 - przez M_D    |------
  Menu
· Strona główna
· Ankiety
· Archiwum
· Archiwum 2003/04
· Galeria
· Internat
· Jak wysłać newsa?
· Kadry
· Kalendarz
· Kierunki
· Kontakt
· Linki
· O patronie
· O stronie
· O szkole
· Osiągnięcia
· Podręczniki
· Poleć nas
· Przetargi
· Rekrutacja
· Statut szkoły
· Tematy
· Top
· Twoje konto
· Wyślij wiadomość
· Zawartość
· ZSP w liczbach

  Imieniny
Marii i Zefiryny

Wszystkiego najlepszego!

EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO
Wysłano dnia 31-01-2005 o godz. 15:48:27 ( odsłon)
Temat: Język polski
M_D napisał "Informacje dotyczące ustnej i pisemnej części egzaminu maturalnego

1. Egzamin maturalny z języka polskiego składa się z dwóch części:
a) ustnej – zdawanej w szkole przez wszystkich na jednym poziomie i ocenianej przez przedmiotowy zespół egzaminacyjny,
b) pisemnej – zdawanej na poziomie podstawowym lub rozszerzonym, ocenianej przez egzaminatorów zewnętrznych okręgowej komisji egzaminacyjnej.

Ustna część egzaminu składa się z dwóch części:
a) wypowiedzi zdającego na wybrany temat,
b) rozmowy zdającego z egzaminatorem dotyczącej prezentacji tematu i bibliografii.

Pisemna część egzaminu składa się z dwóch części:
a) egzaminu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu i umiejętność pisania na poziomie podstawowym
b) egzaminu sprawdzającego umiejętność pisania na poziomie rozszerzonym.


2. Szczegółowy opis ustnej części egzaminu
Ustna część egzaminu trwa ok. 25 minut (prezentacja tematu około 15 minut i rozmowa z egzaminatorem – około 10 minut) i sprawdza przede wszystkim umiejętność komunikacji werbalnej oraz umiejętność organizowania warsztatu pracy.
1. Przygotowanie do egzaminu:
a) nauczyciel języka polskiego przedstawia uczniowi na początku nauki w klasie maturalnej szkolną listę tematów,
b) z listy zaproponowanych tematów uczeń wybiera jeden i określa sposób jego realizacji oraz zakres materiału służącego do opracowania tematu,
c) liczba tematów przygotowanych w szkole przez nauczycieli języka polskiego powinna być taka, by zapewniała uczniom możliwość wyboru – jeden temat może być wybrany przez kilku uczniów
d) materiały pomocnicze, które uczeń może (o ile temat na to pozwala) wykorzystać podczas egzaminu, to np.: wykonany przez siebie film, nagranie wywiadu lub wypowiedzi (np. gwarowej), skopiowane fragmenty z literatury pełniące rolę cytatu, reprodukcje dzieł sztuki, kadry z filmu, fotografie (np. zabytków architektury), nagrania muzyczne; zdający może także korzystać z planu prezentacji, zgodnie z zamieszczonym wzorem,
e) uczeń ma obowiązek dostarczyć nauczycielowi najpóźniej miesiąc przed egzaminem bibliografię i materiał pomocniczy (o ile taki przygotował), a tydzień przed egzaminem – ramowy plan prezentacji.

Wzór planu prezentacji, z którego zdający może korzystać podczas egzaminu ( plan nie może przekraczać 1 strony formatu A4).


Imię i nazwisko
TEMAT
I Literatura podmiotu
II. Literatura przedmiotu
III. Ramowy plan wypowiedzi
1. Określenie problemu
2. Kolejność prezentowanych argumentów
3. Wnioski
IV. Materiały pomocnicze

Podpis zadającego

2. Egzamin:
a) w części pierwszej sprawdzana jest umiejętność mówienia, wiedza w zakresie wyznaczonym przez temat i wykorzystanie przygotowanych materiałów pomocniczych;
b) w części drugiej, w której sprawdzane są: rozumienie pytań przez zdającego, umiejętność formułowania odpowiedzi, umiejętność obrony własnego stanowiska, egzaminator podejmuje ze zdającym rozmowę dotyczącą tematu lub/i bibliografii; zadane pytania odnotowuje w protokole egzaminacyjnym,
c) w obu częściach egzaminu są sprawdzane i oceniane: sprawność oraz poprawność językowa.

3. Zasady oceniania ustnej części egzaminu:
Egzamin jest oceniany według kryteriów jednakowych w całym kraju
W ustnej części egzaminu ocenie podlegają: prezentacja tematu (zawartość merytoryczna i kompozycja wypowiedzi), rozmowa o problemach związanych z prezentowanym zagadnieniem i sprawność językowa w obu częściach egzaminu.

W sumie za ustną część egzaminu można uzyskać 20 punktów w następującym układzie:
• za prezentację tematu:
8 pkt (6 za zawartość merytoryczną, 2 za kompozycję) – 40% ogólnej punktacji,
• za rozmowę:
4 pkt - 20% ogólnej punktacji
• za język:
8 pkt - 40% ogólnej punktacji

3. Szczegółowy opis pisemnej części egzaminu.
Pisemna część egzaminu sprawdza umiejętność rozmienienia czytanego tekstu nieliterackiego i pisania własnego tekstu w związku z tekstem literackim.
Zdający otrzymuje:
• na poziomie podstawowym jeden arkusz egzaminacyjny,
• na poziomie rozszerzonym drugi arkusz egzaminacyjny.
Na rozwiązanie zadań z arkusza I zdający ma 170 minut, a z arkusza II – 130 minut.

POZIOM PODSTAWOWY
Arkusz I składa się z dwóch części:
a) części sprawdzającej rozumienie czytanego tekstu,
b) części sprawdzającej umiejętność pisania własnego tekstu.

Część sprawdzająca rozumienie czytanego tekstu zawiera:
a) tekst (około 1200 słów),
b) test (12-16 zadań otwartych i/lub zamkniętych) z miejscem na wpisanie odpowiedzi.

Test służący do sprawdzenia umiejętności czytania będzie:
a) publicystyczny lub popularnonaukowy,
b) przejrzyście skonstruowany,
c) napisany staranną polszczyzną,
d) nie obrażający uczuć i światopoglądu zdającego,
e) współczesny.

Pytania testu sprawdzającego rozumienie czytanego tekstu mogą dotyczyć:
a) poziomu znaczeń, czyli:
• rozumienia słów, związków frazeologicznych, zdań; odczytywania znaczeń dosłownych i metaforycznych, znaczeń słów z kontekstu, odróżniania informacji od opinii, znajdowania słów – kluczy,
• rozumienia myśli zawartej w akapicie lub części tekstu, wyszukiwania informacji, selekcjonowania informacji, hierarchizowania, porównywania, dostrzegania analogii i przeciwieństw,
• rozumienia głównej myśli tekstu (rozumienia tekstu jako całości) oraz umiejętności wnioskowania;
b) poziomu struktury, czyli:
• kompozycji tekstu, tj. odróżniania wstępu, rozwinięcia, zakończenia, wskazywania zasady kompozycji,
• odkrywania związków logicznych, czyli rozumienia toku przyczynowo – skutkowego, wskazywania np.: tezy, hipotezy, argumentów, kontrargumentów, przykładów, wniosków, zależności między zdaniami, akapitami i częściami tekstu,
• rozumienia znaczenia występujących w tekście wyrazów, wskazujących na tok myślenia autora (sygnalizujących wnioskowanie, podtrzymywanie myśli, nawiązanie do myśli zawartej w poprzednim akapicie);
c) poziomu komunikacji, czyli:
• genezy tekstu,
• rozpoznawania nadawcy,
• dostrzegania celu tekstu (intencji nadawcy),
• adresata i sposobu oddziaływania na niego,
• dostrzegania cech stylistycznych tekstu i rozumienia funkcjonalności środków językowych.

Część sprawdzająca umiejętność pisania własnego tekstu zawiera:
a) 2 tematy pracy do wyboru,
b) strony przeznaczone na napisanie wypracowania.

WYPRACOWANIE MATURALNE POWINNO BYĆ NIE KRÓTSZE NIŻ 2 STRONY (OKOŁO 250 SŁÓW). W WYPRACOWANIU KRÓTSZYM NIŻ 250 SŁÓW BĘDZIE OCENIANE TYLKO ROZWINIĘCIE TEMATU, NATOMIAST STYL, JĘZYK I KOMPOZYCJA PRACY NIE BĘDĄ OCENIANE.


PRZYGOTOWAŁA Monika Dziadek
"

 
  Pokrewne linki
· Więcej o Język polski
· Napisane przez Monika_D


Najczęściej czytany artykuł o Język polski:
EGZAMIN MATURALNY Z JĘZYKA POLSKIEGO


  Oceny artykułu
Wynik głosowania: 3.8
Głosów: 5


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły


  Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 Wyślij ten artykuł do znajomych Wyślij ten artykuł do znajomych


Associated Topics

Język polski


Web site engine code is Copyright © 2003 by PHP-Nuke. All Rights Reserved. PHP-Nuke is Free Software released under the GNU/GPL license.
Tworzenie strony: 0.517 sekund


Wiosna Theme by Nuke Scripts.